Filosofisk roman om fødsel og død med udgangspunkt i Johannes' fars tanker mens sønnen bliver født og Johannes' sidste dag, hvor han genoplever sit liv som fisker i det norske vestland
Henter beholdningsoplysninger
Detaljer om materialet
På hjemmesiden
- Nyhed
Nordisk Råds Litteraturpris 2015 fandt sin vinder
D. 27. oktober blev Nordisk Råds Litteraturpris uddelt i Reykjavik, og det blev normanden Jon Fosses år! Hans trilogi udgjort af "Andvake", "Olavs draumar" og "Kveldsvævd" strøg helt til tops.Læs mere - Nyhed
Små forlag, stor litteratur
De små forlag udgiver en masse skøn litteratur. Bliv inspireret her.Læs mere
Om forfatteren
Jon Fosse
Jon Fosse er født i 1959 og har et stort prisbelønnet forfatterskab, som er oversat til mange sprog. I 2015 fik han Nordisk Råds Litteraturpris for trilogien ’Andvake’, ’Olavs drømme’ og ’Kveldsvævd’....
Læs mere på Litteratursiden
Anmeldelser
Kristeligt dagblad, 2001-10-30
Kristeligt dagblad, 2001-10-30Berlingske tidende, 2001-10-30
Berlingske tidende, 2001-10-30Information, 2001-11-27
Information, 2001-11-27Politiken, 2001-12-08
Politiken, 2001-12-08Børsen, 2002-01-07
Lektørudtalelse
En smuk og temmelig smal bog, nok mest for trænede læsere som kan nyde et fantastisk sprog med en meget musisk rytme og tone. Det er formen der bærer historien, og formen kan minde om Slagterdrengen (98/16) i sin vinkling. I bogens anden del opleves alt gennem den gamle fisker Johannes' sanser og bevidsthed, og strømmen af tanker og oplevelser får sin helt egen rytme. Hovedtemaet er fødsel og død, livets ramme, og baggrunden det udspilles på er simpelt og roligt liv i et nordnorsk fiskermiljø. Johannes fødes som eneste søn af Olai og Marta, og faderen oplever fødslen og sin kones anstrengelser med filosofiske overvejelser, men også som det mirakel et lille nyt liv er. I anden del passerer Johannes' liv revy for den gamle fisker, og han genser sin bedste ven Peter, genoplever ungdoms-mødet med Marta, sin første forelskelse i Anna, og glæden over og kærligheden til sin yngste datter Signe. Historien fremstiller døden som en naturlig del af alderdommen og det fuldendte liv, og den bliver - på trods af sorgen hos både den døende og de efterladte - aldrig sentimentalt fremmedgjort