Litterære lege, skrivekollektiver og podcast om skrivning

Vær med til at teste fire bud på, hvordan man bedst formidler litteratur.


Litteraturhistoriestuderende ved Aarhus Universitet undersøger hvordan skønlitteratur skaber fællesskaber og refleksion.
De studerende har udviklet en række kreative bud på, hvordan man bedst giver unge lyst til at læse og skrive mere.
Fire af formidlingskoncepterne kan opleves digitalt. De handler alle fire om at skrive og du kan prøve dem ved at klikke ind på blogindlæggene længere nede på siden.

Skønlitteratur og fællesskaber

Skønlitteraturen åbner for en anden slags fællesskab. Poesi og fortællinger har til alle tider været et sted at udtrykke sig og spejle alle følelser og tanker. 
Studerende ved Litteraturhistorie ved Aarhus Universitet har sammen med Aarhus Bibliotekerne undersøgt hvordan skønlitteraturen kan åbne op for en mere fælles, mere legende, mere åben og kreativ måde at være sig selv på. 
De studerende har udviklet en række koncepter, der kan give unge lyst til flere og andre litteraturoplevelser. I forløbet er der blandt andet blevet udviklet et brætspil, hvor man skriver historier sammen, en samtaleboks, en citatcentral og meget andet. Koncepterne viser hvordan vi kan læse og lytte sammen og selv skrive i kreative fællesskaber. Fire af koncepterne tester vi digitalt i en modificeret form – du kan se mere og prøve dem af ved at klikke på de fire blogindlæg nedenfor.

Udviklingen af koncepterne er en del af projektet Litteraturen som upoleret spejl, hvor unge på tværs af landet giver deres anbefalinger til, hvordan man bedst formidler litteratur til unge. Erfaringerne samles og gives til sidst videre til alle landets biblioteker. 

Projektet er et samarbejde mellem Aarhus BibliotekerneTønder BibliotekRoskilde BibliotekerneKunstmuseet ARKEN, forfatterne Anna Arendse Thorsen og Noa Kjærsgaard Hansen, kunstner Mo Maja MoesgaardAarhus Universitet og flere andre uddannelsesinstitutioner.
Projektet er støttet af Slots- og Kulturstyrelsen.

For nærmere information om projektet Litteraturen som upoleret spejl