Interessant bog, der med udgangspunkt i den klassiske retoriske fagdidaktiks indsigter forsøger at placere disse i en ny didaktisk kontekst, hvor bl.a. digitale hjælpemidler spiller en rolle. Henvender sig til alle, der interesserer sig for mundtlig kommunikation og er tiltænkt som grundbog til læreruddannelsen
Henter beholdningsoplysninger
Detaljer om materialet
Type
Bog
Format
illustreret i farver
Sprog
dansk
Emneord
Emnetal
37.14896
Bidragsydere
Beskrivelse
Indhold: Retorisk fagdidaktik (Mundtlighed, mundtlig formidling og mundtlige genrer ; Analyse af kommunikationssituation og argumentation ; Mundtligt sprog ; Didaktiske redskaber i mundtlige læreprocesser) ; Monologiske genrer (Mundtlig fortælling ; Oplæsning ; Faglig formidling og fremlæggelser i klassen ; Podcasts i mundtlighedsundervisningen ; Lejlighedstalen - en retorisk kernegenre) ; Dialogiske og trialogiske genrer (Debat i offentligheden og diskussion i klassen ; Samtaler i undervisningen)
ISBN
9788759341155
Udgave
1. udgave, 1. oplag (2022)
Omfang
263 sider
Forlag
Samfundslitteratur
Målgruppe
fagligt niveauvoksenmaterialer
Anmeldelser
Fagbladet folkeskolen online, 2022-08-08
Fagbladet folkeskolen online, 2022-08-08Lektørudtalelse
En vigtig og velskrevet bog, der indeholder mange konkrete eksemplificeringer, fx analysen af statsministerens corona-taler, Kronprins Frederiks tale til dronning Margrethe og prins Henrik i 1992 og flere forskellige elevarbejder. Der er løbende gennem bogen mange gode figurer, der er med til at tydeliggøre bogens budskaber. Det er værd at fremhæve et af bogens afsluttende kapitler, "Oversigt over retoriske figurer", hvor flere retorik-fagbegreber defineres