Ordblindedagen 2023

28.11.23
Ordblinde elever står overfor særlige udfordringer i uddannelsessystemet. Aarhus Bibliotekerne vil gerne bidrage til at skabe et læringsmiljø, der imødekommer de ordblindes elevers behov.

Årets Ordblindedag på Dokk1 var en helt særlig skoledag fyldt med anderledes undervisning for ordblinde 6. klasses elever.

Ordblindedagen var også alletiders chance for at give børnene mulighed for at møde andre ordblinde børn og få en særlig og sjov dag kun for dem.  

Dagen laves i samarbejde med Kompetencecenter for Læsning og udover en særlig oplevelse til eleverne, får også lærerne et fagligt boost omkring ordblindhed.

 

LEGO og IRIS LAB

Børnene deltog i forskellige workshops fra bl.a. LEGO og IRIS LAB, og de mødte desuden et panel af ældre unge ordblinde, der fortalte om deres erfaringer med ordblindhed. 

De forskellige workshops viste tydeligt, at samskabelse er en stærk pædagogisk tilgang, der ikke kun giver eleverne en stemme, men også fremmer samarbejde og kreativitet.

 

Reportagefilm

Tre engagerede 9. klasses elever var med til at dokumentere Ordblindedagen gennem en reportagefilm. De interviewede deltagerne, både voksne og børn, og fangede den særlige atmosfære og stemning på Dokk1. 

Eleverne, der filmede reportagen, fik mulighed for at udtrykke deres egne perspektiver og bidrage til forståelsen af, hvordan undervisning kan tilpasses forskellige behov. 

 

Samarbejde og elevernes egne stemmer er nøglen

Dagen på Dokk1 var et godt eksempel på, hvordan kulturinstitutioner og uddannelsesmiljøer kan samarbejde for at skabe en inkluderende og berigende læringsoplevelse for alle elever - uanset deres udfordringer.

Anderledes undervisning og samskabelse blev nøgleordene for denne dag, hvor eleverne ikke blot lærte, men også delte deres egne stemmer og perspektiver på læring.