IRIS værdien: Lære, ikke blære!

Projektgruppen er bredt sammensat af bibliotekarer fra Aarhus Bibliotekerne, IT-udviklere, folk fra filmbranchen og folkeskolelærere.

Vi har vidt forskellige kompetenceniveauer, når det kommer til medieformidling og teknologikendskab. Hvad vi har til fælles er en undersøgende og udforskende tilgang til såvel ny teknologi som læring, og vores udgangspunkt er at lære sammen, samtidig med at vi understøtter den enkeltes handlekraft, nysgerrighed og mulighed for at udtrykke sig selv. 

"Det har været fantastisk at opleve, hvordan vores forskellige fagligheder har været med til at krydsbefrugte projektet i ekstraordinær grad, og det har samtidig givet mig et gevaldigt boost i min egen filmfaglige praksis."

- Casper Munkgaard, læringskonsulent, medie- og fablab-lærer, Frederiksbjerg Skole.

Projektgruppen på inspirationstur til FilmX i København.

 

IRIS er et projekt, som har et skarpt fokus på digitale kompetencer og ny teknologi, og derfor arbejder vi for, at projektgruppens "rum" er et, hvor vi lærer, men ikke blærer. Man kan trygt kan være på den digitale herrens mark, og samtidig er det kæmpe optur, at andre i gruppen mestrer teknologien. På den måde spejler vi meget fint kompetenceniveauet i en helt almindelig grundskoleklasse.

"God undervisning stiller krav til rammerne. Hos IRIS er tid til fordybelse og plads til begejstring! Når man sætter lærere og bibliotekarer til at arbejde sammen, får man det bedste fra begge verdener. Det er spændende, når forskellige fagligheder arbejder sammen. Vi kan noget forskelligt, sammen kan vi uendeligt meget mere. 

IRIS giver tid til at tænke langsomt og gå i dybden og nørde for vildt. Som lærer er man vant til at træffe rigtig mange og hurtige beslutninger hele tiden og den manglende forberedelsestid gør, at vi sjældent har mulighed for at tænke ret langt frem i vores undervisning. Derfor er det fantastisk hos IRIS at få tid til at sætte sig grundigt ind i ting og få lov til at tænke store, flyvende tanker," - Mikkel Gaarde, Lærer og pædagogisk IT-vejleder, Skødstrup skole.
 

Projektgruppen på besøg hos DR Vejret på Dokk1.

 

Vi søger så vidt muligt at optage et Design Thinking-mindset, hvor vi arbejder agilt og prototypebaseret. Vi er procesfokuserede, og prioritere at være i den, indrømmet svære og til tider frustrerende, undersøgende projektfase i længere perioder for at kvalificere IRIS labbet så grundigt som muligt - for det er i den undersøgende fase vi identificerer de værdier, ambitioner og brugerbehov, som udgør kernen i IRIS.

"For mig har det været enormt givende, at jeg i mødet med de andre projektdeltagere er blevet bevidst om mine egne faglige logikker. Jeg begynder at sætte flere spørgsmålstegn ved "plejer." Det er nemt at falde i den selvkritiske gryde og se alle ens faglige begræsninger, når man starter på noget nyt, men jeg oplever, at vi holder hinanden rigtig fint i hånden. Udfordringerne genererer simpelthen et federe projekt, for på den anden side af de faglige og tekniske hurdler står vi og projektet stærkere," - Andrea Broe Haisley, biblioteksformidler på Gellerup bibliotek.

En sommerskarp projektgruppe i Filmby Aarhus.