- Cd (musik)
Kvartet for 2 violiner, viola og violoncel nr. 13, B-dur, opus 130 (Den Danske Strygekvartet)
Af Ludwig van Beethoven (2019)
Serie
Henter beholdningsoplysninger
Detaljer om materialet
Type
Cd (musik)
Format
1 cd, 1 kommentarbilag
Genre
kammermusikklassisk musik 1950 ->
Emneord
Emnetal
78.421:4
Bidragsydere
Indhold
Das wohltemperierte Klavier, 1. del, BWV 846-869Kvartet for 2 violiner, viola og violoncel nr. 3Kvartet for 2 violiner, viola og violoncel nr. 13, B-dur, opus 130Kvartet for 2 violiner, viola og violoncel, B-dur, opus 133
Beskrivelse
Indspillet i Reitstadel, Neumarkt in der Oberpfalz, Tyskland maj 2017
Forlag
ECM Records
Målgruppe
voksenmaterialer
Anmeldelser
BBC music magazine, 2019 November
"Chamber choice: Fascinatingly, in this second of the Danish Quartet's 'Prism' series based around Beethoven's late quartets, they trace the prismatic connections between the three pieces in the order Bach-Schnittke-Beethoven, creating a revelatory connected soundscape in which ... Beethoven's supercompressed introspection feels even more (at times wildly) unsettling than usual ... The Danes make sense of this work while bringing it to life ... with a rapier-like precision, offset by oases of profound calm"
Klassisk, 2019, nr. 55
"Som lys opsplittes gennem en prisme og danner myriader af farver og stråler i irregulære retninger, ligesådan stråler lærdommen fra Bach og Beethoven gennem alle komponister, der siden er fulgt efter. Det er den underlæggende musikfilosofi bag konceptet for Den Danske Strygekvartets projekt med Beethovens sene kvartetter ... Repertoiret passer også særdeles godt til kvartetten ... Men væsentligst af alt: De spiller stadigvæk suverænt godt ... et sammenspil på allerhøjeste niveau"
Politiken, 2019-10-16
"Den Danske Strygekvartet er ude med album nummer to i deres ambitiøse serie 'Prism', der skal nå rundt om Beethovens sidste strygekvartetter ... Konceptet for serien 'Prism' er omfattende: fem album frem mod Beethovens 250-års fødselsdag næste år, hvert med en af komponistens sene, såkaldt gale strygekvartetter flankeret af to relaterede værker, dels et moderne mesterværk, dels en Bach-fuga ... Efter Bachs stilfærdige fuga i b-mol rammer Schnittkes 3. strygekvartet højttalerne med voldsomme ekstremer ... Beethovens 'Grosse Fuge'. Det vil sige den 16 minutter lange slutning på hans 13. strygekvartet, som komponisten valgte at skille ud som et selvstændigt værk, og som i dag står som noget af det vildeste romantiske kammermusik overhovedet ... På Prism II er 'Grosse Fuge' selvfølgelig sat tilbage på sin oprindelige plads som afsluttende sats, og så hænger hele albummet på overraskende vis sammen. Det er tæt på genial planlægning"
Politiken, 2019-10-16
Fono Forum, 2019 November
"Bachs h-Moll-Fuge aus dem Wohltemperierten Klavier erklingt zu Beginn als exemplarisches Vorbild für das lineare Denken des späten Beethoven; im dritten Streichquartett von Alfred Schnittke zitiert und verfremdet der Komponist das Thema der Grossen Fuge, mit der Beethoven die ursprüngliche Version seines B-Dur-Quartetts op. 130 beendet ... Die wunderbar innige Cavatina ist schliesslich der Höhepunkt einer teilweise geradezu zärtlichen Interpretation. Für den warmherzigen Gesamteindruck dürfte nicht zuletzt auch die auffällige Präsenz der Bratschenstimme verantwortlich sein"
The gramophone, 2019 November
"Versatility is a signal virtue of the ensemble: their smoothly planed, viollike pure tone in the opening Bach fugue as well as the Lassus cadence which opens the Schnittke carries no trace of irony or displacement. It's natural music-making, and no less winning in their ways are the quartet's blithe assimilation of 18th-century minuet style in the Poco scherzando of the Beethoven, or the bleak electrical buzzing in the finale of the Schnittke"
Diapason, 2020 février
Vurdering: 5/5
Opus, 2020, nr. 94
"Att man kopplar den här musiken med Alfred Scnittkes tredje kvartett är ingen tillfällighet. Ett av huvudtemana i Schnittkes verk från 1983 är just fugatema ur Grosse Fuge ... Det här är på många vis ett mycket hörvärt album. Kontrasten mellan det ytterst återhållna spelet i Bachfugan och extroverta, nästan vilda spelsättet i Schnittkes musik kunde knappast vara större ... Framförandet av Beethovens op. 130 samt op. 133 (Grosse Fuge) har en trevlig ungdomlig friskhet. De övertygar även i den erkänt svårspelade finalen med gott samspel och utmärkt intonation"