- Cd (musik)
Koncert for klaver og orkester nr. 2, c-mol, opus 18 (Vinnitskaja)
Af Sergej Rachmaninov (2017)
Henter beholdningsoplysninger
Detaljer om materialet
Type
Cd (musik)
Format
1 cd, 1 kommentarbilag
Genre
klaverkoncerter
Emneord
Emnetal
78.412:33
Bidragsydere
Indhold
Koncert for klaver og orkester nr. 2, c-mol, opus 18Rapsodi for klaver og orkester over et tema af Paganini, opus 43
Beskrivelse
Indspillet i Hamburg, Tyskland 2016
Forlag
Outhere Music FranceAlpha Classics
Målgruppe
voksenmaterialer
Anmeldelser
The guardian, 2017-09-07
"Vinnitskaya brings to both works a clarity of articulation that makes the passages high up the keyboard sound weightless ... The NDR Elbphilharmonie Orchestra plays with an old-school glow and solidity for Krzysztof Urbanski. While his changes of tempo can be sudden they never seem dangerous, and for all its urgency the concerto's passion seems constrained"
The guardian, 2017-09-07
NDR.de, 2017-08-11
"CD der Woche: In der Musik von Rachmaninow fühlt sich Vinnitskaya zu Hause ... Nicht nur in den virtuosen Passagen, wenn ihre Finger mit traumwandlerischer Sicherheit über die Tasten rauschen - sondern auch in den lyrischen Momenten der Musik, die sie ganz organisch strömen lässt ... Mit Krzysztof Urbanski und dem NDR Elbphilharmonie Orchester hat Vinnitskaya sensible und hellwache Partner an der Seite, die mit der Solistin atmen, grosse Spannungsbögen formen und immer eine gute Klangbalance finden"
NDR.de, 2017-08-11
MusicWeb international, 2017 September
"There's light and shade here - as well as a keen sense of the music's changing moods - and that helps to generate a convincing narrative. As for Urbański and his band, they're alert and sympathetic partners; most important, there's an essential ebb and flow to this performance ... While Vinnitskaya's account of the concerto is both insightful and entertaining, it would be idle to pretend it's a great one. Still, there's much to enjoy here"
MusicWeb international, 2017 September
Fono Forum, 2017 November
"Zwei Pianisten Vinnitskaya und Giltburg, die einen Sinn haben für die Bewegtheit, für die Zarten Winde, die durch Rachmaninows Musik wehen, auch für die Präzision, die dabei gefordert ist ... Anna Vinnitskaya spielt lieber ein weniger kühler, um sicherzugehen, dass sich keine Sentimentalität einschleicht. Das zweite Klavierkonzert spielt sie mit gläserne Klarheit, auch mit klanglicher Helligkeit, was vor allem im langsamen Satz dann doch zu einem unterkühlten Eindruck beiträgt"
Klassisk, 2018, nr. 48
"Rytmisk er hun på stikkerne, artikulerer præcist selv i de hurtige passager, og hun besidder den kraft, som længe har været forbundet med russiske pianister ... Hun lytter konstant til orkestret, som her spiller sydende intenst under Krzysztof Urbanski baton ... Der er stemning på denne indspilning, masser af attitude og samspil mellem en livlig pianist og et livligt orkester. Resultatet er mere i retning af en frisk vinterspadseretur end et varmt bad"
Politiken, 2018-02-14
"Men selv om musikerne fra Hamburgs Elbphilharmonie spiller passioneret og ligefrem påfaldende dynamisk under den 35-årige polak Krzysztof Urbanski, så er solistens lethed i særligt tredjesatsen ikke rakhmaninov'sk nok.Til gengæld er Vinnitskaya seriøst virtuos i Rakhmaninovs variationer for klaver og orkester over et tema af Paganini isprængt djævelsk dødedans. Her kommer hendes forcer i form af det springende og elveragtige til deres ret i en sofistikeret kontekst"
Politiken, 2018-02-14
The gramophone, 2017 October
"The best performances should ideally project both virtuoso bravura and chamber-like interaction between soloist and ensemble. This happens throughout the Second Concerto's opening movement, where pianist Anna Vinnitskaya and conductor Kryzystof Urbański resist the temptation to smother lyrical passages"
BBC music magazine, 2017 December
"Vinnitskaya's playing is an absolute delight for its natural, songful, expressive phrasing and a cool unpretentious temperament rather akin with the composer's own recorded approach. Always intelligent, and present in the moment, she is alive to the inner voices and colourful contrasts in both the Concerto and the Paganini Rhapsody"