96 af landets 98 kommuner har valgt at overgå til nyudviklet bibliotekssystem. De fleste fordele er i forhold til bibliotekets daglige drift og administrative processer. Som bruger vil du umiddelbart kun mærke små forandringer.

Vi beder dog om lidt tålmodighed med os, da der vil kunne forekomme gener i forbindelse med overgangen til det nye system. Vi beklager de gener, det må medføre.

I forbindelse med overgang til nyt bibliotekssystem, holder vi en kortvarig pause med indkøb af nye materialer.

Det er nu igen muligt at bestille via Bibliotek.dk

Nedenfor kan du læse nyheder samt se de udfordringer og fejl, der p.t. er med det nye it-system. Vi opdaterer siden løbende.

NYHEDER

Hold styr på udlåns- og afleveringsdatoerne
I forbindelse med overgang til nyt bibliotekssystem er der ændret praksis med gebyrer for overskreden afleveringsfrist. Der kan nu tilskrives flere gebyrer end tidligere, hvis de afleverede materialer er lånt på forskellige datoer. Vær opmærksom på, at en eventuel forrnyelse af lånetiden ikke ændrer på udlånsdatoen. Den nye beregning af gebyrer vil træde i kraft den 1. februar 2017. Læs mere her

Du kan først forny dine lån 7 dage før afleveringsfristen, og højst tre gange
Under "Min konto" kan du nu først forny dine lån 7 dage før dine lån skal afleveres - og højst tre gange i løbet af udlånsperioden. Det gælder både for almindelige lån og for fjernlån (lån fra andre biblioteker end Aarhus Kommunes Biblioteker).

Interesseperiode på 12 måneder
Når du opretter en reservering, sætter systemet automatisk 12 måneders interesseperiode. Det betyder, at reserveringen automatisk slettes efter 12 måneder. 

Nyhedslisten
Bibliotekets nyhedsliste holder pause, men vi forventer den starter op igen januar 2017.

KENDTE FEJL OG UDFORDINGER I BIBLIOTEKETS NYE IT-SYSTEM:

Reserveringer klar til afhentning - husk mailbesked!
Når du modtager en mail med besked om reserveringer, der er klar til afhentning, skal du medbringe mailen, når du henter materialet. Årsagen er, at du kan opleve reserveringer, der er klar til afhentning ikke figurerer i din lånerstatus. Du kan derfor ikke altid finde information om reserveringsnummer/hyldenummer i din lånerstatus.
Der arbejdes på en løsning 

Det er ikke muligt at oprette sig som ny bruger via NemID
Du kan stadig blive oprettet som bruger ved personlig henvendelse på bibliotekerne. Læs mere om Ny bruger
Det er stadig muligt at logge ind ved hjælp af NemID, hvis du i forvejen er oprettet som bruger.
Der arbejdes på en løsning.

Betaling af mellemværende
Du kan desværre ikke betale dit mellemværende med biblioteket via "Min konto". Du kan se dit mellemværende, men der mangler funktionalitet til at gennemføre en betaling. Det er desværre heller ikke muligt at betale mellemværende via personalet på bibliotekerne.
Der arbejdes på en løsning.

Se alle eksemplarer
Faglitteratur: Der mangler information om forfatter ved opstilling.
CD- Musik: Der mangler information om opstillingen: Rock, Orkestermusik, Et instrument m.m. 
Billedbøger: Der mangler information om opstillingen Billedbøger
Der mangler information om materialet er 7 dages lån, 14 dages lån og stationær samling.
Hvis det giver dig problemer, så kontakt personalet for at få hjælp.
Der arbejdes på en løsning.

Fornyelse af lån
Tidligere har du i din lånerstatus haft et overblik over, hvilke materialer du kunne forlænge lånetiden på. 
I det nye system kan du kan ikke umiddelbart se, hvilke materialer du kan forny og hvilke du skal aflevere. Når du forsøger at forny dine lånte materialer, får du dog en besked om, hvis materialet ikke kunne få forlænget lånetiden og dermed skal afleveres. Vær også opmærksom på, om de fornyede materialer har fået ny afleveringsdato.
Der er oprettet en sag på problemet.

I nogle tilfælde kan du ikke se titlen på materialer du har lånt
Du kan opleve, at der står "Titlen er ikke tilgængelig" i din status under "Min konto". Der kan være forskellige årsager til, at titlen ikke kan vises korrekt. Det har dog ikke nogen betydning for dit lån, og du kan ved at sammenligne materialenummeret på hjemmesiden og på materialet se, hvilken titel det drejer sig om.
Kontakt os gerne, hvis du er tvivl om noget.

Det er ikke muligt at reservere årbøger
Reservering af en årbog giver desværre en fejlen: “Der skete desværre en fejl under reserveringen. Kontakt eventuelt biblioteket.”
Kontakt biblioteket for hjælp.

Der er ikke link til avisanmeldelser på materialerne
Tidligere var der link til avisanmeldelser fra databasen Infomedia ved materialerne. De link virker desværre ikke i øjeblikket og er derfor fjernet. Du får stadig link til lektøranmeldelser, til Litteratursiden, til forlagsbeskrivelser og til Forfatterweb. De link fungerer fint.
Der arbejdes på en løsning med avisanmeldelser

Tidsskrifter - årgang og numre
De enkelte numre under en årgang på et tidsskrift er ikke sorteret med nyeste først. Numrene vises i vilkårlig rækkefølge.
Der arbejdes på en løsning

Dobbelt reservering af materialer
Forsøger du at reservere et materiale, som du allerede har reserveret, får du fejlen: "An error occurred while reserving item. Please try again later". Du burde få beskeden: "Du har allerede reserveret materialet".
Der arbejdes på en løsning.

Stationært materiale og reservering
Der findes reserverknap på stationære materialer, som ikke kan reserveres og forsøg på reservering giver fejl.
Der arbejdes på en løsning.

RETTET / LØST

Løst: App og reserveringer
Vær opmærksom på, at du på app'en "Biblioteket" vil kunne opleve, der vises reserveringer som ikke er klar til afhentning, også selv om det umiddelbart ser sådan ud. Det skyldes at app'en desværre også viser reserveringer, som er på vej til dit lokale bibliotek, men som endnu ikke kan afhentes. Henhold dig derfor til mailbeskeder om reserveringer, der er klar til afhentning.

Løst: Opfyldte reserveringer på app'en "Biblioteket"
Du får desværre ikke alle informationer omkring opfyldte reserveringer på app'en. Vi henviser til at bruge aakb.dk indtil fejlen er løst. Aakb.dk er responsiv og fungerer på mobiltelefoner og tablets.
Der arbejdes på en løsning

Løst: Påmindelser
Vær varsom med at opdatere dine profiloplysninger under "Min konto": mobilnummer, e-mailadresse, tilhørsfilial, ferieservice, ændring af pinkode m.m.
Umiddelbart ser det ud til, at du ikke er tilmeldt påmindelser, men hvis du var tilmeldt påmindelser på SMS og / eller e-mail i vores "gamle" bibliotekssystem, så er du det også i det nye. Også selv om det modsatte fremgår af din brugerprofil.
Hvis du opdaterer dine profiloplysninger, skal du huske at sætte flueben  ud for: "Modtag servicemeddelelser per SMS" og / eller "Modtag servicemeddelelser per e-mail" inden du gemmer rettelser.

Løst: OBS OBS! Nye lån og afleveringer
Bibliotekerne kører midlertidigt med nødsystem til udlån og aflevering. Det betyder, at dine lån og afleveringer bliver registreret, men at din lånerstatus ikke bliver opdateret på www.aakb.dk
Der arbejdes på en løsning

Løst: OBS OBS Gebyrer for overskreden afleveringsfrist
I forbindelse med aflevering af materialer på nødsystem i uge 49 og uge 50, er der for nogle brugeres vedkommende fejlagtigt oprettet et gebyr for overskreden afleveringsfrist selv om afleveringsfristen blev overholdt. Vi er opmærksomme på problemet og der arbejdes på at fjerne disse gebyrer.
Det er ikke nødvendigt, at du retter henvendelse til biblioteket.

 

Aarhus Kommunes Biblioteker - Hack Kampmanns Plads 2 - 8000 Aarhus C - Telefon: 8940 9200 - post@aakb.dk