On stage og backstage med ABBA

09.05.19
Supergruppens garderobedame fortæller om turneerne og de flamboyante kostumer

Det er Melodi Grand Prix-tid. Og det er 45 år siden, sangen Waterloo vandt det internationale Melodi Grand Prix i Brighton. Indtil 1974 havde solister og grupper pænt og nobelt fremført deres håbefulde sange med optrædener, der ikke gav meget spræl til øjnene.

Det var slut, da svenske ABBA tonede frem: Nu var der guld, glimmer, dans og en fuldendt enhed af scenografi, koreografi og musik. Resten er historie.

En historie, som man i øvrigt kan læse i ABBA – Historien om Supergruppen af Carl Magnus Palm, ABBA-kapaciteten nr. 1. Bogen fra 2008 er grundig og grundlæggende, og den medtager foruden al glamouren også flere af skyggesiderne.

Gimme! Gimme! Gimme!

Skyggesiderne slipper man for i ABBA - Backstage-historierne, som er en guldgrube for dedikerede ABBA-fans og alle, der fulgte supergruppen på sidelinjen, baglinjen eller forlinjen. Ingmarie Halling er den begejstrede fortæller, som var helt tæt på Frida, Agneta, Björn og Benny, idet hun var ansvarlig for omklædningsrummet ved ABBAs store turnéer i tidsrummet 1977 – 1980. Set i historisk perspektiv en kort tidsramme, men fire år, som gav ABBA den fortjente plads i musikhistorien.

"Omklædningsrummet" lyder isoleret banalt, men det var det sandelig ikke i ABBAs univers. Denne bog har en sjælden vinkel, idet de flamboyante kostumer og deres tilblivelse samt koncerternes scenografier og pladernes omslag er bogens hovedaktører.

ABBA – Backstage-historierne er en monumental scrapbog med et myldrende billedunivers og hundredvis af rammende citater fra den helt særlige verden, som en koncertturné bliver. Her er udtalelser fra andenguitaristen, fra lysmageren, fra frisøren og fra solisterne. For turnéen er en familie, hvor alle er afhængige af hinanden – og på mange områder ligeværdige.

Gonna sing you my lovesong

Ingmarie Halling har ud fra sine dagbogsnotater og et væld af samtaler sammenstykket et materiale, som ender med at give et tillidsvækkende billede af de bevægende år i slutningen af 1970'erne. Det er tydeligt, at Ingmarie Halling er taknemmelig over at have været med på eventyret - på s. 52 skriver hun endda, at hun var sikker på, at det var hende, der havde det bedst på turnéen. Denne rang gør flere andre af crew'et hende stridig, der er faktisk utroligt mange lovord om chefernes tagen hånd om hele personalet.

Love isn't easy

Sverige havde i 1970'erne en betydningsfuld såkaldt progressiv musikscene med navne som Hoola Bandoola Band og Made in Sweden, der var aktive på den politiske venstrefløj, og som foragtede den umiddelbart overfladiske popverden, hvor ABBA var den ypperste eksponent. Her kan Ingmarie Halling fortælle, at denne foragt gav et stik i hjertet på de to sangerinder. Men det er senere kommet frem, at disse politisk korrekte musikere havde ABBAs plader i klædeskabet. For det var jo god musik! 

Money money money

Til overflod indeholder bogen også fire konvolutter, hvor der er nøjagtige kopier af mange pudseløjerlige papirer: Et bagagemærke, en tolddeklareringsliste, stageplot, managerens kalender, håndskrevne hjælpetekster og så videre. Sjovt at se de udpenslede forplejningslister til hele personalet, prisfastsættelserne på instrumenterne (i 1979 koster en Fender Stratocaster 4.400 kr; det kan man også få den for i dag) og Ingmarie Hallings kontrakt, som kan fortælle, at udover det faste beløb fik hun "$17 pr. touring day".

Rock me

ABBA var faktisk de første til at benytte så gennemførte scenografier og benytte sig af musikvideoer i forbindelse med nyudgivelser. For det var jo billigere at skyde en film end at sende gruppen til Australien. Sund fornuft og købmandsskab med omhu. Her spillede manageren Stickan Andersson en stor, stor rolle. Han var fra starten med til at forme ABBA og er også krediteret for de første sange. Senere blev forholdet mere anstrengt, men det må man læse om et andet sted. Ligeså om opløsningen af de to romantiske par, som fyldte alle mediers forsider. ABBA blev ikke opløst, men holdt bare op med at være.

Det er ikke ABBA - Backstage-historiernes ærinde at fortælle disse historier, og det er fint nok. For vi får et naturligt og positivt billede af verdensfænomenet ABBA set fra en tøjdames verden. Herligt.

The winner takes it all.  

Oprindeligt skrevet af Peter Elmelund/Bibzoom.

Materialer