Ugens Aarhushistorie: Willy Johannsen - den danske knallertkonge

Af Anonym (ikke efterprøvet)
08.10.18
Willy Johannsen – kaldet ”Derby Svejseren” – fik i 1950erne og 1960erne en meget stor betydning for dansk produktion af knallerter. Hans erhvervskarriere var meget speciel.

Billedtekst: Willy Johannsen byggede dette store hus, kaldet "Slottet", i Årslev for penge, han havde tjent for at arbejde for tyskerne. I 1945 fik han huset konfiskeret af staten. Fotograf Lars Nikolajsen

 

Af: Lars Nikolajsen

Han var udlært svejser og gennem flere års ophold i udlandet, blandt andet ved den franske fremmedlegion i Algeriet, blev han ekspert i at svejse i stort set alt. I slutningen af 1930erne etablerede han et lille svejsefirma, Derby Svejseriet og Maskinfabrik, i Grønnegade. Efter den tyske besættelse af Danmark i 1940 påtog han sig sin del af den danske samarbejdspolitik ved at lave reparationsarbejder for tyskerne. Det arbejde greb om sig, og på et tidspunkt beskæftigede han ca. 400 mand på en ny fabrik på Slippen. Han tjente mange penge herved og byggede sig da også en kæmpevilla i landsbyen Årslev.
Efter befrielsen blev har tiltalt for værnemageri, og det endte med, at han fik en forholdsvis mild dom på 1½ års fængsel og mistede alt, også den store villa i Årslev. Der er ingen tvivl om, at han følte sig uretfærdigt behandlet, for han havde jo kun gjort det, som regeringen rent faktisk havde opfordret til.

RØVSKUBBERPRODUCENT
Efter løsladelsen fra fængslet startede han igen et svejseri i Grønnegade. Han mente, at der var store muligheder inden for transportsektoren. Han fokuserede her især på de såkaldte ”røvskubbere”, altså cykler, der havde fået påmonteret en motor på bagagebæreren og hvor kraften fra motoren blev overført til baghjulet via en rulle. Ved lidt af et tilfælde fik han fat i rettighederne til at producere en motor, og dermed var vejen åbnet til lidt af et industrielt eventyr.

Han fik i starten af 1950erne gang i produktionen af disse ”røvskubbere”, men han manglede kapital til at udvikle sin virksomhed. I 1953 gik han sammen med Vilh. Nellemann A/S, der havde en stor produktion af cykler på Skandinavisk Cykelfabrik. Det fik enorm betydning. I løbet af meget kort tid skabte de en egentlig dansk knallert, Skylon, der i løbet af 1950erne blev den mest solgte knallert i Danmark.

Samarbejdet var dog ikke uden knaster, og i 1957 kom det til et brud mellem de to virksomheder, hvilket blandt andet skyldtes, at Willy Johannsen kunne se, at Skylon kvalitetsmæssigt måtte udvikles. Skylon var en et-gears knallert, mens udenlandske knallerter mere og mere blev to-gears. Willy Johannsen gik nu selv i gang med at udvikle en ny knallert med en to-gears motor, som han fik fra Ferrari fabrikkerne i Italien. Knallerten fik navnet Derby og blev en enorm succes. Da det gik bedst produceredes 100 knallerter om dagen på fabrikken på Silkeborgvej. Dertil produceredes også motorer til andre knallertfabrikker. I alt blev der på Derby produceret langt over 100.000 motorer.


DERBY VS. PUCH
Men konkurrencen var hård. Især østrigste Puch var en hård konkurrent, fordi den i løbet 1960erne blev produceret med tre gear. Det betød, at man i midten af 1960erne måtte finde en ny motor til Derby-knallerten. Den fik man fra Husquarna fabrikken i Sverige, men den nye model blev ikke den store succes, selv om der blev gjort meget for at tiltrække de unge med masser af chrome og 2 oplagte udstødningsrør.
I erkendelse af at en dansk knallertproduktion på sigt sikkert ville blive vanskelig, gik Willy Johannsen over til at importere knallerter. Her valgte han knallerter fra japanske Honda og italienske Benelli. Især Honda knallerten kunne klare sig over for Puch knallerterne, men i 1974 måtte han stoppe denne import, da Vilh. Nellemann i forbindelse med at få eneretten til import af Honda motorcykler også betingede sig retten til at importere firmaets knallerter.
Dette slog dog ikke Willy Johannsen ud. Han havde gennem årene opkøbt jord og virksomheder inden for restaurationsbranchen. I løbet af 1960erne blev han således ejer af f.eks. Natklubben Cabana, Hotel Europa og Hotel Skanderborghus. Især den sidstnævnte trængte til at få et fornyet koncept og i løbet af få år blev hotellet renoveret med hjælp fra Verner Panton, og der blev lavet en helt ny måde at drive restauration på.

Willy Johannsen var i sin fritid meget optaget af travsport. I mange år var han den mest vindende amatørkusk på Aarhus Travbane og toppen nåede han i 1962, da han vandt Jydsk 2-årings Grand Prix med hesten ”Fyrstinden”. Hestene havde han i en stor stald, han fik bygget i Langdalen i Brabrand. Her byggede han også et stort hus, der var en knallertkonge værdig. De sidste år boede han dog på Hotel Skanderborghus. Han døde 73 år gammel i 1983 og er begravet på kirkegården i Årslev. 

Ugens Aarhushistorie har vi lånt af Aarhus Stadsarkiv. Du kan læse mange flere historier her

Materialer