Vil vi ikke alle tilbage til Ønskeøen?

Af Anonym (ikke efterprøvet)
19.11.15
Et møde med den internationalt anerkendte forfatterinde A.S. Byatt

Authors in Aarhus, der er et samarbejde mellem Aarhus kommunes biblioteker og Aarhus Universitet, har formået at bringe den internationalt anerkendte forfatterinde, A. S. Byatt, til Aarhus. Den regionale forfatterscene åbnede dørene op for arrangementet på Dokken, fredag d. 13 november, og mange var mødt op for at høre Byatt, i samtale med hjerneforskeren Morten Kringelbach.

Man kan umiddelbart spørge sig selv om, hvad en hjerneforsker har med en forfatter at gøre, men som arrangementet skred frem, blev det klart at hjerne og litteratur faktisk har mange ting tilfælles. Kringelbach har arbejdet meget med følelser som empati i sin forskning, og for ham at se, har empati meget med litteratur at gøre. Når man læser skal man helst kunne sætte sig ind i de mange forskellige karakterer man præsenteres for, og nogen gange er det personer, der er langt fra en selv, andre gange har de genkendelige træk. Byatt er enig i at der er en sammenhæng mellem litteratur og empati: ”Great novelists make you look at the world from different angles” som hun siger, en fantastisk definition på hvad litteraturen giver os. Med litteratur kommer vi ind i hovederne på mange forskellige mennesker, og vi føler og gennemlever deres historie.

De fortabte børn

Antonia Susan Byatt, der både er britisk forfatter og litteraturhistoriker, har udgivet en række romaner, hvoraf den mest berømte er Besættelse, som hun også vandt Bookerprisen for i 1990. Hendes seneste romanudgivelse, Børnenes Bog, er en knap 600 sider lang roman om en børnebogsforfatterinde, Olive Wellwood, og hendes familie, der færdes i et sprudlende kunstnermiljø. Man følger familien fra slutningen af 1800-tallet og frem til første verdenskrig, som er den knusende begivenhed, der ikke kan undgå at have indvirkning på alle karaktererne. Bogen skildrer både en håndfuld voksne kunstnere, der beskæftiger sig med eventyr og lever af at opbygge fantasiverdener, og samtidig deres børn, som forsøger at blive voksne i et England under politisk og social forandring. Man kan spørge sig selv om hvorvidt Børnenes Bog omhandler børn, der bliver voksne, eller voksne, som forsøger at fastholde barndommens ubekymrede univers. Kringelbach spurgte netop Byatt om denne dobbelthed i hendes titel Børnenes Bog. Bogen er langt fra et børneeventyr, og den behandler alvorlige emner som krig og overgangen fra barn til voksen. Byatt forklarede, at hun ikke nyder at skrive om grusomheder som krig, men at hun er nødt til det – hun er nødt til at nå ind til ”the heart of darkness” som hun formulerer det.

Fantasi og virkelighed

Der kan ikke undgå at sænke sig en hvis ærefrygt, når Byatt er i rummet. En snart firsårig dame med et spændende forfatterskab bag sig, der omfatter romaner og noveller med både dybde og karakter. Alligevel virkede hun frisk og fuld af energi, da hun talte med Kringelbach på scenen, og hun har ikke tænkt sig at stoppe endnu. Til arrangementet kunne Byatt afsløre, at hun er i gang med endnu en roman, der har psykoanalytikere og surrealister i 1920’erne som omdrejningspunkt. Mon ikke Byatt kan overraske os endnu engang? Hvad der har vist sig særligt for Børnenes Bog, er Byatts evne til at opbygge et historisk realistisk miljø med opdigtede karakterer, som beskæftiger sig med noget så urealistisk som eventyr. Det er mødet mellem virkelighed og fantasi som denne bog beskriver. Den handler både om virkelighedens realiteter som kærlighed, sorg og krig, men den drager os også ind i eventyrets forunderlige verden, med fortryllede skove, og forheksede søer. Uanset hvilke politiske eller sociale begivenheder tiden byder på, bliver bogens karakterer ved med at fortælle historier, og det samme gør Byatt.

Skrevet af Miriam Yamil.

Har du lyst til mere A.S. Byatt, så afholdes der en læsekreds på Viby Bibliotek og Byatt og Børnenes bog torsdag d. 3. december. Du kan læse mere her.