Brugertilfredshed: Bibliotekerne scorer 4,5 ud af 5 i ny undersøgelse

04.12.17
Brugerne er meget tilfredse med Aarhus Kommunes Biblioteker. Det viser en ny undersøgelse, som 3.000 aarhusianske biblioteksbrugere har bidraget til.

Aarhus Bibliotekerne er et godt sted at opholde sig. Åbningstiderne er fordelagtige, og borgerne oplever at få den hjælp, de har behov for. Dette er et par af konklusionerne på en ny spørgeskemaundersøgelse foretaget i efteråret 2017. En undersøgelse som samtidig giver inspiration til, hvordan Borgerservice og Biblioteker kan blive endnu bedre.


I undersøgelsen blev brugerne stillet en række forskellige spørgsmål om deres brug af, kendskab til og tilfredshed med de ydelser og services, som bibliotekerne leverer. Som noget nyt er der i år stillet tre holdningsspørgsmål, som giver indblik i brugernes efterspørgsel, samt hvad de vurderer er vigtigt på biblioteksområdet.
 
Undersøgelsen viser en klar tendens til, at det er vigtigt for borgerne, at de fysiske materialer – herunder bogen – er i fokus, samt at biblioteket er et godt sted at være. Mange af borgerne efterspørger en mere rolig atmosfære på biblioteket, og særligt på Dokk1 efterspørges en udvidelse af åbningstiden i weekender. 
 
Borgernes mening er vigtig for bibliotekerne, og resultaterne vil derfor også komme til at spille en aktiv rolle i udarbejdelsen af en ny politik for Borgerservice og Biblioteker for 2019-2022.
 
Du kan læse meget mere om undersøgelsen her: