Aarhus i litteraturen - Interview med Trisse Gejl

Af Anonym (ikke efterprøvet)
28.02.12
Findes der en særlig aarhusiansk tone i den danske litteratur? Vi spørger ni forfattere med et tilhørsforhold til byen. Nogle mener, at det er en skrøne, at Aarhus-litteraturen har sin egen klang, mens andre synes at kunne identificere den som en lune eller underspillet humor. Fælles for forfatterne er dog, at de steder i Aarhus, de har haft en personlig tilknytning til, fylder rigtig meget i deres værker.

Interview skrevet af Lone Bæk Neimann

 

Betyder Aarhus som lokalitet noget i dine bøger?

- Jeg er født og opvokset i Aarhus. Flere af mine historier foregår der. For eksempel novellen ”Kun rhododendroner lever længere end erindringen”, der foregår i Højbjerg og Marselisskovene, og romanen ”Stilleben” uden byens navn dog bliver nævnt.

Er der et sted i Aarhus, du føler en særlig tilknytning til som forfatter?

- Måske er der ikke ret stor forskel på at være forfatter og menneske, og som menneske er jeg ekstremt knyttet til Marselisskovene. Det er min barndoms og min ungdoms land. Jeg ved præcis hvordan vandløbene lyder og hvordan der dufter en oktoberdag.

Synes du, der findes en særlig sprogtone i litteraturen fra Aarhus og hvad karakteriserer den?

- Det er jo interessant, for de sjællandske anmeldere taler om min underspillede humor. Jeg har aldrig hørt om jyske anmeldere, der taler om sjællandske forfatteres underspillede humor. Det undrer mig faktisk. Om det er en særlig århusiansk tone, eller bare en jysk ved jeg ikke.

Deltager du aktivt i det litterære miljø i Aarhus?

- Jeg har været med til for snart 12-15 år siden at få et forfatterliv op at stå i byen, men det var svært at samle kræfterne til salon´er og hvad vi ellers prøvede. Jeg er dog lidt stolt af, at jeg var den første ambassadør på Litteratursiden.dk og sad med til de allerførste møder sammen med bl. a. Jens Smærup Sørensen på biblioteket i Mølleparken. Siden er der jo folk, der har skabt en udadvendt litterær scene, man lægger mærke til over hele landet med ”Litteraturen på scenen” og ”Vild med ord” f.eks.

Hvilken litteratur har inspireret dig mest?

- Fra Aarhus er Svend Åge Madsen en af mine største læseoplevelser. Men altså den moderne, under-fortalte litteratur, synes jeg klart er mest interesant. Fra Kirsten Hammann til Naja Marie Aidt og Trine Andersen og så til Jonathan Franzen og Richard Ford fra USA. Ellers læser jeg meget nor- diske forfattere og Jørgen-Frantz Jacobsens ”Barbara” er stadig en af de bøger, der optager mig. Men nu du spørger, så tror jeg ”Lev stærkt – dø ung” var min store øjenåbner. Da jeg var ... 14. Altså jeg opdagede at romaner ikke bare var fortællinger, men også temperament, følelser, skæbner og tone. Den bog ændrede mine dagbøger til en mere dramatiseret og litterær form.

 

 

Trisse Gejl (f. 1968) er cand. mag. i Æstetik og Kultur fra Aarhus Universitet. Hun underviser i kreativ skrivning og sidder i Statens Kunstfonds Litteraturudvalg til 2013. Som forfatter har hun arbejdet med både dramatik og skønlitteratur. Trisse Gejl har skildret ungdomsårenes problemer og voksenlivets personlige tragedier med en følsom indlevelse i sine romaner. Ofte rummer bøgerne en del selvbiografisk stof og har en samfundskritisk vinkel. Med romanen ”Patriarken” (2006), som beskriver et familiedrama kom det folkelige gennembrud, og hendes bøger har siden fået et stort læsepublikum.

 

 

Trisse Gejls hjemmeside

Foto: Flemming Gernyx

for at skrive en kommentar.
Materialer