Læs, leg og lær om farver

21.01.21
Farveladeleg derhjemme

Nogle af de første ting børn lærer at sige er rød, blå, grøn osv. Vi peger på den gule traktor og siger ”Gul traktor”, så den røde bold og siger ”Bolden er rød”. 

Men der findes mange andre måder at lege med farverne, mens vi øver os i andre ting som for eksempel motorisk træning, at få øje på tingene i vores hjem på nye måder og for de lidt større børn (og voksne), at lære om komplementærfarver og hvordan vi selv kan blande nye farver.

Vi har samlet lidt inspiration fra nogle af de mange kreative hjem, dagplejere og skolelærere, der både før og under corona har arbejdet med farveleg og farvelære.

Farveleg for de helt små – med genbrugsmaterialer

Katrine Rødbro har trænet farver og motorik med sine børn på forskellige måder. Her har hun valgt at bruge malede æggebakker. Billedet er lånt fra hendes instagramprofil  babyibyen.

Dagplejer Karina Hallengreen arbejder også med genbrug i sine aktiviteter. Her i form af malede klemmer, der skal sættes på den matchende farve på papskiven.  

En anden nem leg til at øve både farver og motorik, er at sætte legoklodser på de rigtige pladser. Her skal barnet både finde den rette størrelse og farve samt placere klodsen på stregerne. Flere af Karinas lærerige øvelser kan ses på hendes instagramprofil lillebitteienstorverden.

Farveleg til de lidt større børn med legetøj og andet fra hjemmet

Til de lidt større børn kan du invitere til farveleg ved at sætte farvet tape på gulvet. Lad barnet finde ting i hjemmet der er grønne og læg dem i den grønne firkant, røde ting i den røde firkant osv. 

Dette er en af mange aktiviter www.legoglektie.dk har haft succes med. 

Denne øvelse kan udvikles til også at inkludere andre former. På den måde kan I også snakke om firkanter, trekanter, cirkler og andre former undervejs.

Har du ikke farvet tape, kan farvet papir bruges. Eller kan I starte øvelsen med at lade barnet selv farvelægge almindeligt papir i hver sin farve.

Denne metode har Stine og hendes søn Anton på 4 år brugt mange hyggelige stunder på.

Farvecirkel og komplementærfarver til de større børn

Er børnene lidt ældre, kan man inddrage farvecirklen. Denne øvelse er blevet noget af en trend blandt mange billedkunstlærere rundt omkring i landet. 

En af dem er Heidi Fuglesang. Heidi lavede en fin farvecirkel af ting fra sit eget hjem. Herefter var det op til hendes elever fra 5. årgang selv at lave en farvecirkel hjemme hos dem selv.  

Øvelsen kan dog også sagtens bruges til den aldersgruppe, der befinder sig i indskolingen.

2. årgang fra Mosedeskolen i Greve fik udleveret samme opgave af deres billedkunstlærer Susanne Gyring Pedersen. Opgaven lød på, at de skulle tegne farvecirklen og finde ting, der passede hertil, tage et billede og sende tilbage til deres lærer. Det kom der en masse fine og kreative løsninger ud af.

Her har Lykke fra 2.b vist sit bud på en tegnet farvecirkel og én lavet af hjemmets genstande.

Flere af elevernes farvecirkler, samt andre kreative og lærerige øvelser, kan ses hos matematikibilleder.

Har du også lyst til at snakke og lege med farver, så lad dig endelig inspirere af de ovenstående aktiviteter og gå på opdagelse i e-bøgerne herunder.

God fornøjelse :-)

Materialer