Klassisk musik og film

Af Anonym (ikke efterprøvet)
24.10.14
Hvordan er den klassiske musik blevet brugt i film? Hvad kan klassisk musik tilføre filmen?

Filmmusik bliver oftest skrevet direkte til den film, den bruges i. Men i mange tilfælde hentes allerede komponeret klassisk musik ind som stemningsskabende eller betydningsbærende underlægning til filmens handling. På den måde har mange klassiske værker - eller brudstykker deraf - fået deres eget liv via det store lærred og er blevet kendt af mange mennesker også uden for koncertsalene.

Den enfoldige morder

Kendte eksempler er Bo Widerbergs film ’Elvira Madigan’, der kom til at lægge navn til den benyttede klaverkoncert af Mozart, eller ’Den enfoldige morder’ (Hans Alfredson), der benyttede Dies Irae-delen fra Verdis Requiem. Eller – som lytteklubben tidligere har haft fat i – Also sprach Zarathustra af Richard Strauss, der blev benyttet i indledningen til ’Rumrejsen år 2001’ (Stanley Kubrick). Eller Døden i Venedig (Visconti) med brug af Mahlers 5. symfoni. Eller Dommedag nu (Valkyrieridt, Wagner) … og man kunne blive ved

Se baggrundsstof i lytteklubbernes bladreguide 

Se artikel om temaet på DR Klub Klassisk

Se mere om lytteklubben på Hovedbiblioteket 

Hovedbibliotekets Klassiske Lytteklub bringer musikken ned i øjenhøjde og skærper ørerne for musikoplevelsen. Eneste forudsætning for deltagelse er lysten til at lytte.

 


Se mere på:

Stævnemøde mellem film og klassisk musik

Top 10 over klassisk musik på film

Top 10 Classical Music Moments in Cinema

Classical Music Theme Songs in Media

Classical music at the movies 

Filmmagasinet Ekko, 2012, nr. 56

for at skrive en kommentar.
Materialer