Klassisk Lytteklub: Prokof’ev: Romeo og Julie

Af Anonym (ikke efterprøvet)
24.02.15
”Døende mennesker kan ikke danse”. Sådan lød den bastante afvisning af Prokof’evs forslag til en ny balletforestilling, baseret på Shakespeares drama Romeo og Julie


Romeo og JulieSystemets politiske krav til kunsten var blevet meget hårde, da Prokof’ev i 1934 vendte tilbage til Sovjetunionen efter flere års karriere som pianist og komponist i Europa og Amerika. Kirov Teatret i Leningrad (nu: Skt. Petersborg) var interesseret i en ny stor forestilling, men man ønskede ikke en ballet, der ender med at begge hovedpersoner tager livet af sig. Det blev ikke der, balletten fik premiere, men derimod i Tjekkoslovakiet, og først nogle år senere kom den op i Sovjetunionen, hvor den blev en publikumssucces, og det har den været siden. Prokof'ev omarbejdede senere musikken til tre orkestersuiter.

Prokof'evs musik til den udødelige kærlighedshistorie om Romeo og Julie har gjort balletten til den mest elskede fra det 20. århundrede. Musikken rummer det hele: Glæden, legen og de skæbnesvangre hændelser, som fører til katastrofen.

 

Se artikel om månedens tema på DR Klub Klassisk

Se baggrundsstof i lytteklubbernes bladreguide

Se mere om lytteklubben på Hovedbiblioteket

 

Hovedbibliotekets Klassiske Lytteklub bringer musikken ned i øjenhøjde og skærper ørerne for musikoplevelsen. Eneste forudsætning for deltagelse er lysten til at lytte.

 

  

for at skrive en kommentar.