Den amerikanske valgkamp og de sociale medier

Af Anonym (ikke efterprøvet)
20.05.16
Den amerikanske valgkamp buldrer derudaf. Men hvor neutrale er Facebook & Co. i deres nyheder?

Historisk valg
Hillary Clinton kan gå hen og bliver den første kvindelige, amerikanske præsident nogensinde. Eller måske overrasker rigmanden og excentrikeren, Donald Trump, os alle og bliver den, der overtager Barack Obama's bløde stol i det ovale kontor.

Obama var den første kandidat, der for alvor tog de sociale medier til sig, da han stillede op til præsidentvalget i 2008. Sidenhen er hans kampagne på især Twitter blevet anvendt som et skoleeksempel på, hvordan effektiv kommunikation med vælgerne effektueres online.

Facebooks indflydelse på nyhederne
Men nu stiller det amerikanske senat skarpt på Facebook, Twitter og alle de andre sociale medier. Senatet antyder, at medierne blander sig i valgkampen. Det sker ved en favorisering af demokraternes budskaber gennem de algoritmer, der styrer, hvad vi brugere ser i vores 'News Feed'. En rapport udarbejdet af det amerikanske analyseinstitut, Gizmodo peger på, at Facebook bevidst underprioriterer republikanernes beskeder.

Det er en ganske ubehagelig situation for Facebook, der forsøger at etablere sig som et egentligt nyhedsmedie. Men faktum er, at de sociale medier ikke længere er nye spillere i mediebranchen - idag henter rigtig mange amerikanere såvel som danskere deres nyheder direkte fra især Facebook og Twitter. Derfor ansætter begge virksomheder personer til at monitorere og filtrere, hvad der bliver lagt ud på platformene. Det mener kritiske røster er dybt problematisk, fordi de da fungerer som redaktører.

Silicon Valley hælder til venstre
I USA er det desuden tydeligt, at de store teknologivirksomheder fra Silicon Valley i San Francisco hælder til venstre side af det politiske spektrum. Apple CEO, Tim Cook, støtter op om homoseksuelles rettigheder. Pay Pal har trukket sig ud af staten North Carolina efter at denne forbød transkønnede toiletter. Facebook stifter, Mark Zuckerberg, og LinkedIn ditto, Reid Hoffman er involveret i en bevægelse for mexikanske immigranters rettigheder. Tesla chef, Elon Musk, taler højlydt olieindustrien imod - og Alphabets bestyrelsesformand, Eric Schmidt, har været direkte indblandet i Obamas og Clintons valgkampagner.

De sociale medier er politiske
I forbindelse med det kommende præsidentvalg er Facebook så bange for at Trump vinder, at medarbejderne for nylig lavede en underskriftindsamling, hvor de bad Zuckerberg om at tage stilling til organisationens ansvar for at forhindre Trumps sejr ved valget næste år.

Det nye er ikke at mediemoguler blander politik og forretning. Sådan har det altid været. Problemet er snarere, at vi brugere anser platformene for at være neutrale nyhedsleverandører. Det perspektiv skal vi til at genoverveje.

Inspiration
Biblioteket ligger inde med materialer vedrørende sociale medier, valgets hovedpersoner og teknologiscenen. Det er spændende stof, og du finder en inspirationsliste herunder til videre fordybelse. 

Oprindeligt skrevet af ca, Randers Bibliotek.

Materialer