200 danske elever tog del i Skolernes Seriefestival

Af Anonym (ikke efterprøvet)
15.12.22
Under dette års udgave af mediefestivalen THIS i november deltog danske skoleelever fra hele landet i det nye initiativ, Skolernes Seriefestival.


Initiativet sætter serier på skemaet og giver de unge et veltilrettelagt læringsforløb, hvor de får kendskab til det grundlæggende filmhåndværk samt indblik i skabelsesprocessen bag de mange historier, de ser dagligt. 

Årets vinderfilm, ”Knust”, er produceret af elever fra Holstebro Ballet-akademi og fortæller historien om, at den glade juletid ikke nødvendigvis er så sød, når ens kæreste flirter med en anden. Om vinderfilmen fortæller arrangørerne: 

“Filmen er flot produceret, og filmskaberne demonstrerer, at de har helt styr på det grundlæggende filmhåndværk. Samtidig spiller skuespillerne troværdigt og overbevisende, og sørger for at den bitter-søde julefortælling går rent ind hos juryen. Tillykke med prisen for bedste film i årets konkurrence til de dygtige elever fra Holstebro Ballet-akademi.”

Bag initiativet til Skolernes Seriefestival er den prisvindende serieskaber Jonas Risvig, Filmby Aarhus, Dokk1 samt festivalerne THIS og AARHUS SERIES. Jonas Risvig fortæller om sin bevæggrund for at gå ind i projektet: 

”Hvis de danske unge selv skal være medskabere af fortællingen om deres generation, skal de vide, hvordan man skaber fortællingerne. Derfor er det så vigtigt med et projekt som Skolernes Seriefestival, der tager fat i de unge på et tidligt tidspunkt og prøver at lære dem de basale fortælleteknikker samt inspirere dem til at skabe noget selv.” 

Marie Østergaard, Chef for Aarhus Bibliotekerne siger: 

”Bibliotekerne er sted for historiefortælling og med Skolernes Seriefestival har det været fantastisk at se, hvordan de unge har arbejdet med kreativitet, opfindsomhed og filmiske virkemidler til at få skabt deres historie. Ved at have fingrene i håndværket opnår de større forståelse for teknologi og medier, hvilket er afgørende for at kunne være producent og ikke mindst forbruger i en verden, der er defineret af digitale, visuelle fortællinger.”