Gaming – når biblioteket spiller med

Gaming – når biblioteket spiller med vil udforske og teste to gamingfelter, hvor biblioteket på relevant vis kan gøre sig gældende samt har behov for mere viden.

 

Projektets hjemmeside/platforme:

www.aakb.dk/spil

www.facebook.com/Gaminghovedbiblioteket

www.gamerlibrary.ning.com

 

Projektresumé
Gaming – når biblioteket spiller med vil udforske og teste to gamingfelter, hvor biblioteket på relevant vis kan gøre sig gældende samt har behov for mere viden. Projektet, der har karakter af et dynamisk gaming-univers, hvor dedikerede gamere og centrale spilaktører er medudviklere, folder sig ikke kun ud på biblioteket med kreative workshops, spillekredse, spilskole og konkurrencer, men opererer også aktivt på den digitale scene med dialog, diskussionsforum og interviews.

Projektet ønsker at undersøge og teste særligt to felter: spiludvikling og spilmiljø. Det første felt handler om tilbud til brugerne, om kreativitet, independent spiludvikling, udvikling af konkurrencer, workshops, samarbejde med skoler, lokalbiblioteker og andre danske biblioteker mm., mens det andet felt, spilmiljø, blandt andet skal undersøge det gode spilmiljø: Hvordan kan man gøres spil synligt på biblioteket selvom man har dårlig plads? Hvordan fungerer det gode spilmiljø og kan det adopteres til bibliotekets verden? Og hvad hvis man skal bygge et nyt bibliotek? Hvilke muligheder bør man så overveje?

Projektet arbejder undersøger desuden, hvordan biblioteket kan synliggøre og forbedre formidlingen af spilmedier og spilkultur. Det sker gennem netværksrække, spilevents og artikler på digitale platforme og i et samarbejde med Århus Stiftstidende.

Projektet arbejder med at formidle og synliggøre spil og spilkultur i forhold til fire formål:

  1. at levendegøre spil og spilkultur i biblioteksregi (i samarbejde med first movers og spilentusiaster i Aarhus)
  2. at sætte spilmediet ind i en sammenhæng
  3. at udvide opfattelsen af, hvad spil er
  4. at bringe bibliotekets spilformidling også uden for bibliotekets sædvanlige rum


Målgruppe:

Brugere fra 7-90 år.

 

Varighed:

1. marts 2010 – 29. februar 2012

 

Projektorganisering:

Projektejer: Charlotte Stoltenberg, Borgerservice og Biblioteker

Projektleder: Lisbeth Overgaard Nielsen, Borgerservice og Biblioteker

 

Projektet er støttet af:

Styrelsen for Bibliotek og Medier

 

Kontakt os, hvis du vil høre mere eller har gode ideer til arrangementer eller koncepter

Projektleder Lisbeth Overgaard Nielsen: loniel@aarhus.dk eller 40253289