Matematik Marathon

Det kan være en udfordring at få målgrupper - der ikke er interesseret i bøger - ind på et bibliotek. I vores Design Thinking proces i Aarhus, kom vi i berøring med mange brugere og en del kursister på uddannelsesinstitutioner - herunder matematik hold.
Tanken var, at de skulle lave et matematik marathon, som andre hold skulle løse.
Samarbejdet blev med to FVU-lærere fra AOF. De havde sammen et matematikhold, der var friske på opgaven. De var dog lidt betænkelige ved at skulle skabe opgaverne selv - de ville gerne afprøve et opgavesæt og efterfølgende rette det til. Sådan blev aftalen.
Niveauet var FVU Trin2 og opgaverne blev lavet af en biblioteksansat, tidligere matematiklærer - i dialog med holdets lærere mht. niveau og mængde. Opgaverne svarer til den prøve, som kursisterne senere skal op til og blev hermed en øvelse, der passede ind i undervisningen.
 
 
Opgaverne ledte kursisterne rundt til de vigtigste områder i biblioteket - bl.a. det nye letområde.
Derudover kom indholdet også omkring åbningstider, materialer, gebyrer m.m.
 
Vores indsigt:
Det var en rigtig fin oplevelse.
Kun én kursist ud af 17 havde besøgt biblioteket før. De var glade for at "komme ud af huset" og de kastede sig hurtigt ud i opgaverne. Lærerene var til stede til hjælp.
Det har været tidskrævende at skabe opgaverne, men det har været et rigtig godt samarbejde, og en god opgave for kursisterne "at skulle prøve af og rette til"
Opgavesættet kan bruges til mange hold fremover og evt. udbygges til et sværere niveau.