Kend din by - ordblinde 10. kl.

I samarbejdet med VUC fortalte lærerne, at de ofte starter nye hold med et emne om Kend din by, Aarhus. Det var oplagt, at vi i den sammenhæng lavede et samarbejde. På Dokk1 har vi et Rampetrin "Min by, din by." Et område, der netop er dedikeret til, man kan byde ind med et Aarhus-indhold.
Kend din by
 
Forløbet varede to uger i kursisternes dansktimer.
Dansklæreren havde på skolen givet et oplæg om processen.
De skulle i små grupper vælge et sted i byen, som de ville videreformidle i biblioteksrummet.
De fik efterfølgende en bibliotekspræsentation og en rundvisning, hvor udstillingområdet blev besigtiget.
 
De havde tre arbejdsdag på biblioteket.
Første dag fik de af en bibliotekar indsigt i forskelllige formidlingsformer.
Video, stillbilleder, installation, planche, skulpturer. Hvad kræver de, og hvilke former egner sig bedste til hvilke områder, stemninger eller oplevelse.
Kursisterne valgt, så flere formidlingsformer var i spil.
Biblioteket stillede lokaler, krea-materialer og lidt hjælp til teknik til rådighed, derudover arbejdede kursisterne selv i samarbejde med deres lærere. 
Udstillingen varede to uger.
 
Vores indsigt:
Kursisterne tog det meget seriøst, at de skulle arbejde hos os, og skabe noget som andre skulle se på.
Lærerene oplevede, at de var mere arbejdsomme end ellers.
Der blev brugt en del tid på materialer og lidt teknikhjælp - også til opsætning, men det var en god proces og dejligt at komme lidt tæt på kursisterne.
Deres produkter var af en overraskende fin karakter - især videoproduktioner og billedmateriale var der arbejdet målrettet med.
Vi var især glade for, at de fik indblik i at formidling ikke nødvendigvis handler om at skrive og læse.